Apr 15

În ultima perioadă, în presa naţională şi locală din ţară au apărut o serie de articole care au sancţionat prin condamnare publică avariţia unor preoţi care impun tarife exagerat de mari privind serviciile religioase prestate. După o tăcere suspect de lungă, să-i zicem de meditaţie, Patriarhia Română a remis presei un Comunicat.
În loc ca prin Comunicatul respectiv, conducerea Bisericii Ortodoxe Române să adopte un ton de căinţă şi regret că sunt preoţi care, în condiţii de criză economică, impun tarife exagerate, împovărătoare pentru cei săraci, ea a adoptat un ton ironic, chiar sfidător, la adresa presei. Iată şi dovada: „Actuala campanie din presa centrală, privind contribuţiile benevole pentru serviciile religioase (botezuri, cununii şi înmormântări), numite de către ziarişti „taxe” sau „tarife”, este una tendenţioasă şi maliţioasă, întrucât nu contribuţiile credincioşilor pentru aceste evenimente unice din viaţa lor sunt exagerate, ci facturile pe care parohiile şi credincioşii din ele trebuie să le achite pentru utilităţi (electricitate, apă, gaze naturale, telefonie, etc.), majorate de la o lună la alta.”
Aşadar, nu lăcomia şi dorinţa de îmbogăţire peste noapte a unor preoţi stă la baza tarifelor exagerate ci creşterea preţurilor la consumul de energie electrică şi gaze sau apă. Să nu ştie înalţii prelaţi că la botezul unui copil nu se consumă o tonă de apă şi nici sute de kw/h sau metri cubi de gaz? Şi dacă, prin absurd s-ar consuma aceste cantităţi, pentru un serviciu religios  cum ar fi botezul, preotul încasează peste o sută de lei, cu mult mai mult faţă de cheltuielile angajate. La o cununie, care se consumă ziua, fără apă de botez şi fără consum de gaze, poate doar de energie electrică, preotul încasează 200-300 de lei, iar de ai proasta inspiraţie să te cununi la biserica preotului Grigore Diaconu vei plăti chiar şi o mie de lei, pentru că-ţi vâră pe gât şi corul de seminarişti.
Nu trebuie să fii decât cu bun simţ, ca să recunoşti că tarifele practicate de preoţi n-au nimic în comun cu consumurile de energie invocate Patriarhie. Să mai adăugăm şi faptul că unii preoţi, dacă nu li se achită tariful cerut, nu prestează serviciul, în special când vine vorba de înmormântări şi omul este la ananghie, cazuri apărute prin presă şi necomentate de înalţii prelaţi ai Bisericii.
Şi ca tonul ironic al Bisericii să fie bine înţeles de presă, în Comunicat se mai arată: „Oricum, sumele cheltuite de o familie pentru oficierea unui botez sau a unei cununii religioase sunt mult mai mici decât finanţarea articolelor denigratoare la adresa slujitorilor Bisericii, pe care le publică unele ziare anticlericale. Acestea pretind că Biserica trebuie doar sa ajute pe alţii, fără ca ea să fie ajutată.” Şi Ceauşescu acuza „agenturili străine” că-i subminează puterea. Iată că şi slujitorii Bisericii, care provin din „iepoca de aur” a lui Ceauşescu, acuză acum presa că subminează autoritatea Bisericii, iar credincioşii plătesc bani grei presei să atace această instituţie care ar trebui să se considere sfântă şi în domeniul moralei slujitorilor săi, nu numai la forma declarativă.
Nu preoţii au vreo vină în practicarea tarifelor neruşinate faţă de veniturile unor creştini, ci presa şi credincioşii care în loc să ducă banii la biserică îi dau presei să ponegrească pe slujitorii Domnului. Curioasă logică!
Într-o şedinţă din 13 aprilie 2010, se mai arată în Comunicat, la nivelul Arhiepiscopiei Bucureştilor s-au stabilit o serie de măsuri cu caracter de recomandare către parohii, specificându-se: „Aceste măsuri sunt: fiecare Consiliu parohial va propune Adunării eparhiale cuantumul contribuţiilor benevole minime şi maxime, pentru botezuri, cununii şi slujbe de înmormântare, ţinând seama de mediul rural sau urban în care se află parohia şi de situaţia economică a credincioşilor (pensionari, şomeri, salariaţi sau oameni cu posibilităţi financiare mai mari).”
Parcă astfel de măsuri se potrivesc cu statutul Bisericii, care ar trebui să fie unul tolerant, caritabil şi în sprijinul omului sărac. Însă ceva nu se desprinde cu claritate. De vreme ce se vorbeşte de „contribuţii benevole”, de ce avem stabilite tarife în limite minime şi maxime? Încurcate-s căile Domnului, dar ale preoţilor şi mai şi, pentru că dacă în faţa lui Dumnezeu, la naştere, suntem toţi egali, în faţa preoţilor egalitatea dispare în favoarea bunăstării noastre materiale personale.

written by Ioan Rotundu


5 Responses to “Presa face mişto din Biserică sau invers?!”

  1. 1. Nicolae B Says:

    acum, va rog sa nu mai fiti atat de carcotas, domnule Rotundu si altii, carora le sta in gat un ban dat la preot. O data in viata, ar fi de dorit, se intampla si cununia si botezul si inmormantarea….pana la urma, ajuti biserica si cum bine se spunea, trebuie platite niste facturi la utilitati, gaze ca e frig iarna, apa, permanent, curent, curatenie, altele. Adica ne permitem sa cheltuim pentru diverse rahaturi(tigari, cafea, alcool), pentru mancare , o groaza de bani si nu te induri, o data, la un eveniment sa fii si tu gospodar, sa dai cativa bani mai multi bisericii……ce sa mai spunem, carcotasi, cacaciosi de doi bani, latratori si frustrati sunt de cand lumea, da, acu le sta in gat banutul dat preotului, bisericii. Cati da domne? cat? ca pe unde merge, tot scoate bani, de spaga si unde n-ar trebui si aici, in cada Lui Dumnezeu, se ca….pe ei.
    Vin la slujba duminica, merg cu o lumanare si 1 leu la preot, daca merg……daca nu, iau anafura si merg acasa…putini isi pun problema ca sunt facturi cu gazele la centrala, curent…adica totul costa….de unde, daca nu contribuie fiecare? va rog, domnule Rotundu sa nu fiti avocatul divolului, nici dezlanat in punctele de vedere, una ziceati intr-un alt articol, despre un popa si acu, ati intors-o ca un mic diav….

  2. 2. QQQ Says:

    Da ! Corect ! Dar pentru astea să se emită chitanţe ! Şi să văd că din anumite activităţi aducătoare de venituri ale Bisericii se plătesc ceva impozite şi la stat, că doar beneficază de sume din buget. Păi dacă beneficiază… să mai şi contribuie. Că în ultima vreme văd că se construiesc Biserici mai mult pt preoţi decât pt enoriaşi, cu nişte costuri imense… cu bani de a căror provenienţă nu se ştie mare lucru.

  3. 3. Ioan Rotundu Says:

    Pt. Nicolae
    Nu toată lumea este aşa de bogată ca dvs. să-şi permită să dea bani la preot fără să numere ce-i mai rămâne în buzunar. Am dat de model moral pe acei preoţi care sunt adevăraţi slujitori ai Domnului şi care nu sunt hrăpăreţi. N-am iertat şi nu-i voi ierta pe cei lacomi şi dornici de bogăţii. Faptul că scriu şi despre părţile bune şi cele rele ale preoţilor nu înseamnă că mi-am schimbat punctul de vedere. O concepţie despre viaţa reală nu ţi-o poţi forma decât trăind în mijlocul acestei vieţi. Este o filozofie izvorâtă din străduinţa cunoaşterii adevărului şi nu din viaţa dusă în belşug şi huzur. Când munceşti un ban îl chibzuieşti, nu-l risipeşti pentru a fi măreţ în ochii altora. A fi darnic cu preotul şi când nu este nevoie nu înseamnă că eşti credincios. Mai degrabă te faci părtaşul său la păcat.

  4. 4. Coistică Zărnescu Says:

    Cateva din problemele B.O.R. :
    - slujitorii bisericii sunt platiti din bani publici, deci sunt „angajatii” statului ;
    - biserica coabiteaza cu statul, implicand preotii in politica ;
    - slujitorii tuturor bisericilor sunt deasupra legii, atunci cand sunt exceptati de la verificarile CNSAS ;
    - ca prestator de servicii cu tarife si preturi stabilite pentru diferite evenimente, B.O.R. se inscrie in randul comerciantilor ;
    - cifra de afaceri a B.O.R. este una din cele mai mari ;
    - B.O.R. este unul din cei mai mari proprietari de terenuri si paduri ;
    - opulenta si lacomia caracterizeaza o parte a slujitorilor B.O.R. ;
    - relatia cu presa la nivel central este asigurata prin persoane fara calitati in comunicare – impulsive, arogante, care nu emana evlavie – fapt ce a dus la situatia actuala ;
    - lipsa de masuri drastice impotriva celor care incalca canoanele bisericesti ;
    - imixtiunea „mai marilor „ bisericii in numirea/schimbarea preotilor in parohii, fara a tine cont de enoriasi ;
    Societatea romaneasca este cum este si datorita modului de exprimare si implicare a reprezentantilor bisericilor la nivelul comunitatilor /parohiilor ;
    Din fericire exista si slujitori – de toate varstele si in toate zonele tarii – ai tuturor bisericilor, cu o viata si activitate exemplara/ireprosabila. Biserica nu trebuie bagatelizata, avem nevoie de slujitorii ei, dar ca si in restul societatii se impune o curatenie/schimbare/revigorare profunda, facuta din interior, avand ca indrumar BIBLIA, pentru B.O.R. Viitorul societatii romanesti depinde mult si de felul cum biserica isi va indeplini rolul prin toti slujitorii ei. DOAMNE ajuta-ne !

  5. 5. Leviatan Says:

    Legat de cifra de afaceri a BOR … Stie cineva care e cea reala? Ca estimari aproximative ajung la 3 mld Euro si se considera de multi ca nici macar nu se apropie de cea reala.

Leave a Reply

i3Theme sponsored by Top 10 Web Hosting and Hosting in Colombia